Cureaua alternatorului permite ca rotatia motorului sa fie folosita pentru deplasarea bobinei alternatorului, generand un curent electric de aproximativ 14 volti.
Alternatorul este conectat la bateria vehiculului si foloseste acest curent pentru a incarca vehiculul, in perioadele in care motorul functioneaza. La majoritatea masinilor, cureaua alternatorului misca si alte parti mecanice ale masinii, cum ar fi pompa de apa sau scripetele servodirectiei.
Unele vehicule au montata o curea exclusiva pentru alternator, astfel ca in majoritatea cazurilor, ruperea acesteia va presupune imobilizarea totala a vehiculului.
Cand trebuie schimbata cureaua alternatorului?
Aceasta trebuie schimbata in perioadele indicate de producatorul vehiculului: de obicei este la fiecare 5 ani sau la fiecare 100.000 de kilometri parcursi. De asemenea, trebuie inlocuita daca se observa crapaturi sau daca mecanicul de incredere sugereaza acest lucru.
De ce se poate rupe cureaua alternatorului?
Indiferent daca se inlocuieste cureaua alternatorului in perioadele indicate de producatorul vehiculului, aceasta se poate rupe din cauze precum:
-
Curea montata gresit
O curea plasata cu un exces de tensiune va fi supusa unui efort suplimentar care poate provoca ruperea prematura a acesteia. In plus, poate deteriora arborii rolelor sau angrenajelor pe care le intretine.
De asemenea, daca cureaua este asezata cu lipsa de tensiune, aceasta va fi supusa alunecarii care provoaca si uzura excesiva sau se poate desprinde, oprind incarcarea bateriei si impiedicand alte elemente, precum servodirectia sau pompa de racire din functiune.
- Curea cu incrustatii dure de murdarie
Incrustatiile dure de murdarie pot ajunge sa provoace micro-punctii care duc la fisuri si ruperea ulterioara a curelei alternatorului.
- Role sau angrenaje proaste
In cazul in care arborii si rotile dintate sunt rasucite, vibreaza sau ofera o rezistenta mare la rotatie, cureaua este supusa unor solicitari suplimentare, astfel se accelereaza procesul de deteriorare.
Cureaua uscata sau crapata prematur
Acest fenomen apare de obicei la vehiculele care sunt rar utilizate si sunt parcate in mod regulat la soare toata ziua.
Temperaturile ridicate continue pe care le atinge compartimentul motor neintrerupt si repetat contribuie la uscarea mai rapida a curelei. In timp, vor aparea crapaturi care vor duce la rupere.